Artykuły prawne

AB LEX Kancelaria Prawna

Sposoby zakończenia postępowania ws. upadłości konsumenckiej

[wpseo_breadcrumb]

SPOSOBY ZAKOŃCZENIA POSTĘPOWANIA WS. UPDAŁOŚCI KONSUMENCKIEJ

Postępowanie upadłościowe prowadzone wobec osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej z założenia prowadzi do oddłużenia upadłego, jednakże wiele osób rozważających ogłoszenie upadłości nie wie jak wygląda zakończenie postępowania ani w którym momencie następuje umorzenie zadłużenia. Kwestię zakończenia postępowania upadłościowego omówimy w niniejszym artykule.

Na końcowym etapie postępowania upadłościowego, po upływie terminu do zgłaszania wierzytelności oraz zakończeniu likwidacji majątku upadłego syndyk masy upadłości przedkłada sądowi swoje stanowisko w przedmiocie planu spłaty – może wnioskować o jego zasądzenie w proponowanej przez siebie formie bądź o umorzenie zobowiązań bez jego zasądzania. Dłużnikowi przysługuje oczywiście prawo do złożenia własnego wniosku w tej sprawie, sąd natomiast dokonuje oceny okoliczności podniesionych przez syndyka i upadłego w ich wnioskach a także okoliczności ujawnionych w toku postępowania.

Stosownie do treści Ustawy Prawo upadłościowe w postanowieniu o ustaleniu planu spłaty wierzycieli Sąd:

 

1. wymienia wierzycieli uczestniczących w planie spłaty;

2.dokonuje podziału środków zgromadzonych w masie upadłości;

3. ustala czy upadły doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa;

4. ustala okres i zakres w jakim upadły obowiązany jest spłacać zobowiązania uznane na liście wierzytelności oraz które ze zobowiązań zostaną umorzone po wykonaniu planu spłaty.

Plan spłaty co do zasady nie może być dłuższy niż 36 miesięcy, jednakże decydujące znaczenie ma kwestia opisana w pkt 3, bowiem w przypadku doprowadzenia bądź istotnego zwiększenia stopnia niewypłacalności przez dłużnika umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa plan spłaty może objąć maksymalnie 84 miesiące. Plan spłaty realizuje samodzielnie dłużnik, składając z jego wykonania sprawozdanie do sądu, do końca kwietnia każdego roku. Okres planu spłaty stanowi swoisty „okres próbny” w trakcie którego upadłemu nie wolno dokonywać czynności negatywnie wpływających na jego zdolność do dokonywania spłat oraz należy bezwzględnie wywiązywać się z planu spłaty pod rygorem jego uchylenia i zniweczenia postępowania upadłościowego. Długi upadłego zostają umorzone w chwili wydania postanowienia o wykonaniu planu spłaty.

Nie każde postępowanie upadłościowe kończy się długim planem spłaty. Zdarzają się sprawy w których sąd ogranicza się do podziału środków zgromadzonych w toku postępowania w masie upadłości i odstępuje od zobowiązywania upadłego do dokonywania dalszych spłat. Jeżeli zachodzą okoliczności wskazujące na brak możliwości upadłego do dokonywania jakichkolwiek spłat, bez uszczerbku na podstawowym utrzymaniu dla siebie i swojej rodziny, sąd może zdecydować o umorzeniu zobowiązań bez planu spłaty. W takiej sytuacji upadły staje się wolny od zobowiązań po uprawomocnieniu się postanowienia o umorzeniu zobowiązań bez planu spłaty.

Jednocześnie należy wskazać na istnienie instytucji pośredniej, mianowicie warunkowego umorzenia zobowiązań bez planu spłaty. Ma ona zastosowanie w sytuacji, gdy niezdolność do dokonywania spłat w wykonaniu planu spłat nie ma charakteru trwałego. Sąd umarza wówczas zobowiązania upadłego pod warunkiem, że w terminie pięciu lat od uprawomocnienia się postanowienia nie ustanie niezdolność upadłego do dokonywania spłat. Ponowne „uruchomienie” procedury ustalania planu spłaty wymaga wniosku upadłego albo jednego z wierzycieli.

Osoby ogłaszające upadłość konsumencką nierzadko znajdują się w niezwykle trudnej sytuacji życiowej. Reprezentując naszych klientów dążymy do uzyskania korzystnego rozstrzygnięcia w przedmiocie planu spłaty, które pozwoli na powrót do życia społecznego na równych warunkach z innymi uczestnikami obrotu.

Zapraszamy do kontaktu w sprawie przeprowadzenia upadłości konsumenckiej. W tym celu skorzystaj z formularza kontaktowego, zadzwoń pod numer tel. 799 860 135
lub napisz na adres e-mail 
kontakt@kancelariaablex.pl

 

 

 

 

 

Szkody osobowe

Doznałeś/aś obrażeń ciała w wypadku komunikacyjnym?

Zadośćuczynienie za twoją krzywdę mogło zostać zaniżone

Kancelaria AB LEX zweryfikuje twoją sprawę i pomoże uzyskać należne odszkodowanie

Wyższe

Odszkodowanie

Powypadkowe