Postępowanie likwidacyjne – Krok i zgłoszenie szkody
CZĘŚĆ I
Definicja postępowania likwidacyjnego
Przez postępowanie likwidacyjne należy rozumieć szereg czynności podejmowanych przez zakład ubezpieczeń, które mają na celu szczegółowe ustalenie okoliczności powstania szkody oraz odpowiedzialności za powstałą szkodę. W trakcie prowadzonego postepowania likwidacyjnego ubezpieczyciel dokonuje oszacowania wysokości szkody (np. na podstawie kosztorysów, opinii, kalkulacji naprawy) w celu ustalenia wysokości należnego odszkodowania (zadośćuczynienia) osobie poszkodowanej.
Postępowanie likwidacyjne podlega regulacjom ustawowym w przepisach ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, a także ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Krok I zgłoszenie szkody / zdarzenia ubezpieczeniowego.
Postępowanie likwidacyjne szkody rozpoczyna się z chwilą zgłoszenia szkody do ubezpieczyciela i to właśnie z chwilą powzięcia informacji przez ubezpieczyciela o zajściu zdarzenia ubezpieczeniowego powstają pierwsze obowiązki po stronie ubezpieczyciela w postepowaniu likwidacyjnym. Przepisy nie przewidują żadnej szczególnej formy dla czynności zgłoszenia szkody, a zatem może ono mieć formę telefoniczną, elektroniczną bądź pisemną.
Ponadto przepisy nie przewidują również formy (np. pisemna lub ustna) w jakiej powinno toczyć się postępowanie likwidacyjne. Kwestie te ustalane są przez strony w trakcie postępowania. Z praktyki dostrzec można, że postępowanie likwidacyjne prowadzone jest w różnych formach.
Część informacji przekazywanych jest w formie telefonicznej i rejestrowanych przez ubezpieczyciela, część przesyłanych pisemnie korespondencją tradycyjną, a niektóre informacje dostarczane są w formie wiadomości e-mail (np. informacje o stanie sprawy, wyjaśnienia poszkodowanego, odwołanie od stanowiska ubezpieczyciela czy też przesyłanie akt szkodowych)
Ubezpieczyciele często zamieszczają na swoich stronach internetowych przykładowe wzory zgłoszenia szkody w celu uproszczenia tej procedury, wskazując w nich najważniejsze informacje niezbędne do rozpoczęcie postępowania likwidacyjnego. Oczywiście osoba poszkodowana nie ma obowiązku korzystania ze wzorów przygotowanych przez ubezpieczyciela i może dokonać tej czynności w dowolnej, dogodnej i wybranej przez siebie formie.
Najważniejsze informacje które powinny znaleźć się w zgłoszeniu:
- Dane identyfikujące osobę zgłaszającą (jeżeli nie osobą zgłaszającą nie jest poszkodowany to również dane osoby poszkodowanej) imię, nazwisko, adres zamieszkania i korespondencyjny płeć, wiek, PESEL, dane kontaktowe adres e-mail nr telefonu
- Data powstania szkody
- Miejsce powstania szkody
- Numer polisy z której szkoda jest zgłaszana
- Informacje o uczestnikach zdarzenia
- Opis okoliczności powstania szkody
- Numer rachunku bankowego na które ma zostać wypłacone odszkodowanie
Warto zauważyć, że również w odniesieniu do informacji zamieszczanych w zgłoszeniu szkody ustawodawca nie wskazał konkretnych wymogów, które regulowane są wewnętrznymi praktykami i regulaminami ubezpieczyciela.
Inne informacje, które mogą zostać zamieszczone w zgłoszeniu szkody:
- Poszkodowany może podać informacje o wysokości roszczenia odszkodowawczego
- Załączyć dokumenty potwierdzające zasadność i wysokość roszczenia (kalkulacje naprawy, opinie, ekspertyzy, prywatny kosztorys)
- Poszkodowany może zgłosić rodzaj roszczenia (odszkodowanie, zadośćuczynienie, renta, koszty leczenia) katalog roszczeń może być szeroki
Zatem jak można zauważyć osoba zgłaszająca szkodę ma możliwość przekazania ubezpieczycielowi wielu informacji i załączenia różnych dokumentów. Ponadto osoba zgłaszająca nie jest na tym etapie związana żadnymi wymogami ustawowymi co do załączanych dokumentów czy przekazywanych informacji.
Zgłoszenie szkody rozpoczyna postępowanie likwidacyjne i jest to pierwsza czynność podejmowana przez osobę zgłaszającą, a która zobowiązuje ubezpieczyciela do podjęcia dalszych czynności w celu ustalenia okoliczności zdarzenia, odpowiedzialności ubezpieczyciel i wysokości należnego odszkodowania.
Zatem należy przyjąć, że zgłoszenie szkody jest czynnością prawną wywołującą po stronie ubezpieczyciela obowiązek rozpoczęcia procesu likwidacji szkody.
Z uwagi na obszerną ilość zagadnień związanych z postepowaniem likwidacyjnym artykuł został podzielony na części. W kolejnych częściach omówione zostaną zagadnienia związane z kolejnymi etapami postępowania likwidacyjnego.
Zgłoś się do nas jeżeli:
- Miałeś szkodę na pojeździe w ostatnich 3 latach
- Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu odszkodowania
W tym celu skorzystaj z formularza kontaktowego, zadzwoń pod numer tel. 799 860 135 lub napisz na adres e-mail kontakt@kancelariaablex.pl